ORIGINAL_ARTICLE
پیام های جهانی فردوسی و جهان عاری از خشونت
در روایت های شاهنامه ، از نظر سبکشناسی (stylistic) و تصویرگری ادبی و خیال پردازی (imagination) غلبه بر توصیف صحنههای جنگ است اما از دیدگاه مضمون شناسی، پیام مسلط (theme) و اصلی بر پرهیز از خشونت و هشدار نسبت به افراطی گری و کشتار استوار شده است. فردوسی بر مبنای حکمت ژرف اشراقی ، اسطورهای و اسلامی از همان آغاز، در طراحی داستان ایرج ترجیح گفتگوی مداوم، مفاهمه، صلح و پرهیز از خشونت را گوشزد میکند و در ادامه، ضرورت گسترش داد و اجتناب از افراطیگری در دوران اول حکومت جمشید را نیز به تصویر میکشد و زیان های خروج از تعادل و فروتنی را در بخش دوم زندگی وی تبیین میسازد و در ماجرای فریدون که بنیاد حکومت سراسری ایران بزرگ طراحی میشود، هم از زبان فرانک، مادر فریدون و هم در خلال منشور حکومتی فریدون نیز نفی خشونت و پرهیز از افراطیگری را تبیین میسازد و یکپارچهتر از آن، از زبان سیندخت در ماجرای ازدواج زال و رودابه این مهم را نگارگری میکند و سرانجام رستم، این نماد بزرگ ایران و ایرانی را میوه و نتیجة پرهیز از خشونت و اجتناب از بروز جنگ میان ایران و کابل و ثمرة ازدواج زال سیمرغ پرورده با رودابه و بازماندة نسل ضحاک معرفی میکند و همچنان این رهیافت را در تار و پود داستان سیاوش و کیخسرو شکوهمندانه به نمایش میگذارد، حتی این رویکرد فردوسی در گفتگوهای رستم با اسفندیار برای ترسیم ضرورت پرهیز از خشونت نیز آشکارا جلوه میکند. نهایتاً میتوان گفت که شاهنامة فردوسی به دلیل بنیان های اسطورة ایرانی بر پایة مسائل بنیادین انسان شناسانه استوار شده است و موضوع اصلی و کلان آن را انسان، اضطراب ها و دغدغههای انسانی تشکیل میدهند؛ این مضامین نه تنها در سراسر بخش اسطورهای جلوهگرند، در عمده بخش های پهلوانی نیز حضوری جدی دارند.
https://www.culturalrelation.ir/article_35377_bbbd961a6354fea50bd685948cd5d782.pdf
2015-12-22
1
20
شاهنامه فردوسی
پیام جهانی
دغدغه انسانی
گفتگومندی
نکوهش خشونتگری
حسینعلی
قبادی
ghobadi.hosein@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عقلانیت و صلح در اسلام
برخی منتقدان دین معتقدند دین به جهت تقدس گرایی، جزمیت و عقل گریزی، یکی از عوامل ایجاد خشونت در جوامع است. این مقاله در صدد پرداختن به جایگاه عقل در دین اسلام و تاثیر آن بر رفتار انسانها است. در این راستا، مقاله نشان میدهد تاکید مستقیم اسلام بر عقلانیت در فهم اعتقادات و احکام دین سبب میشود که جهالتها و کج فهمیها زایل شده، افراطها و تفریطهای برخاسته از این کج فهمیها از عرصۀ دینداری طرد شوند. به علاوه، این تاکید بر عقلانیت تنها ناظر به تحسین عقل نیست، بلکه ناظر به رفع موانع حاکمیت عقل بر فکر و قلب انسان- یعنی رذایل نفسانی- نیز است. ریشۀ اکثر خشونتها و دشمنیها را باید در شهوتها و مطامع نفسانی جست و بنابراین، تاکید فراوان دین اسلام بر رفع موانع عقلانیت، عملاً انسانها را به سوی مدارا و تحمل و پیشه کردن رفق در مواجهه با انسانها سوق میدهد. این جمله برای تکمیل تعداد کلمات است
https://www.culturalrelation.ir/article_35378_a6c40c5288bf931816680febe971681d.pdf
2015-12-22
21
44
اسلام
عقلانیت
صلح
نفس
خشونت
یحیی
صباغچی
ysabbaghchi@gmail.com
1
استادیار مرکز معارف اسلامی و علوم انسانی،دانشگاه صنعتی شریف
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مولفههای بنیادین اندیشه عدم خشونت در دائویسم؛خوانشی در چارچوب فرهنگ چینی
مفهوم عدم خشونت در فرهنگ چینی، از زمینههای قابل توجهی برخوردار است و عموم مکاتب فکری در این فرهنگ، به نوعی بدان تمایل دارند. با این حال، دائویسم به عنوان یکی از مکاتب محوری در فرهنگ و تفکر چینی، با بهرهگیری از استعاره «دائو» (به معنای «راه») در مفهومی بسیط که متناقضها را در بر میگیرد، از شجاعت دستیابی به معرفتِ «یکبودن» همه چیز و «بیعملی» منطبق با طبیعت، به عنوان رویهای برای پرهیز از خشونت و ساماندهی جامعهای مبتنی بر همدلی و مهربانی بهره میگیرد. مقاله حاضر بر آن است که ضمن بررسی زمینههای اجتماعی و فکری شکلگیری دائویسم در تفکر چینی، جلوههای «عدم خشونت» را در کتاب دائو دِ جینگ مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور، ابتدا با بررسی فرهنگ چینی و جریانهای فکری رقیب دائویسم در این فرهنگ (یعنی کنفوسیوسگرایی و بودیسم)، پیشینه مفهوم «دائو» مورد بررسی قرار میگیرد و در ادامه، با تحلیل محتوای پارههای مختلف دائو دِ جینگ، آموزه مورد نظر بررسی خواهد شد.
https://www.culturalrelation.ir/article_35379_8f234164555a85ce266be764c2396dd6.pdf
2015-12-22
45
65
دائویسم
عدم خشونت
بیعملی
یکبودن
دائو
سیدمحسن
علوی پور
alavipour@ihcs.ac.ir
1
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
صهیونیسم و تشدید خشونت در خاورمیانه
خاورمیانه به عنوان مستعدترین منطقهی جهان برای خشونت، آشوب و جنگ، سالهاست در معرض نزاع و درگیریهای داخلی و خارجی بوده است که این امر ناشی از عوامل مختلفی از جمله: نظامهای ضعیف و دیکاتوری، اختلافهای مرزی میان دولتها، بافت قبیلهای، تیرهای و سنتی در این منطقه و... میباشد. این امور منجر به ایجاد جنگ و خشونت در خاورمیانه شده است و بازیگران موجود را به گونهای درگیر نموده است که خشونت را ابزاری برای بقاء و کسب منافع میدانند. ولیکن علاوه بر دلایل فوق، وجود و حضور رژیم صهیونیستی در منطقه با توجه به گرایشها و تمایلهای خشونتطلبی و توسعهطلبی این رژیم در قالب انواع خشونت، خاورمیانه را بیش از پیش ملتهب نموده است. این پژوهش درصدد است چگونگی تاثیرگذاری رژیم صهیونیستی بر تشدید خشونت در خاورمیانه را در قالب نظریه خشونت ساختاری گالتونگ بررسی نماید، لذا این فرض را مورد بررسی قرار میدهد که رژیم اشغالگر اسرائیل با بهرهگیری از شرایط بحران ساز خاورمیانه که آبستن انواع حوادث و خشونتها میباشد، با تکیه برآموزههای دینی و شرایط جغرافیایی خود و با به کارگیری انواع خشونت از جمله نوع مستقیم و غیر مستقیم منجر به تشدید خشونت در خاورمیانه گشته است.
https://www.culturalrelation.ir/article_35380_33983c59f944b779e5b55b9d25a43d90.pdf
2015-12-22
67
91
خشونت طلبی
صهیونیسم
رژیم صهیونیستی
خاورمیانه
خشونت ساختاری
محمدرضا
دهشیری
mohammadreza_dehshiri@yahoo.com
1
دانشیار دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقد تخریب و غارت میراث تاریخی، فرهنگی و مذهبی سوریه و عراق توسط گروه تروریستی داعش؛ از منظر حقوق بشر دوستانه
آثار فرهنگی و تاریخی جهانی به علت دارا بودن ماهیتی فرا تاریخی، فرا جغرافیایی و فرا ملیتی سازمان های بین المللی را مجبور و تشویق به حمایت کیفری بین المللی از میراث فرهنگی و تاریخی نموده است. تخریب آثار تاریخی و فرهنگی ملت های خاورمیانه با اصالت فرهنگی و تمدنی چندین هزار ساله توسط گروه تروریستی داعش و فروش برخی از این آثار باستانی بمنظور تامین هزینه ها و درآمدزایی برای این گروه تروریستی خشم سازمان ها، نهادها و حامیان میراث کهن بشریت را باعث شده است. با بررسی اعمال و رفتار ارتکابی توسط این گروه به مواردی همچون برخورد با اصل و قاعده منع تجاوز و احترام به حاکمیت و تمامیت سرزمینی کشورهای جهان که جزو قواعد آمره و تخطی ناپذیر حقوق بینالمللاند و همچنین ارتکاب جنایات بینالمللی مندرج در اسناد بینالمللی از جمله اساسنامه دیوان کیفری بینالمللی که به وضوح در کشورگشاییهای گروه تروریستی داعش مشخص است و مبنایی برای ارجاع افراد این گروه برای رسیدگی جهانی میباشد برخورد می نمائیم. این موضوع زمانی به اوج حساسیت خود در خاورمیانه می رسد که اماکن مقدس و مذهبی مسلمانان خصوصا شیعیان در این کشور قرار دارد و هر گونه تعرض و تجاوز به آنها موجب بی ثباتی و تنش بیشتر در منطقه خواهد گردید. رسیدن به هرگونه صلح و ثبات پایدار در جامعه جهانی بمنظور حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی و تاریخی تنها در پرتو اتحاد جهانی برای حفاظت و همبستگی میراث جهانی می باشد.
https://www.culturalrelation.ir/article_35381_05f82056b3cbe6a02ef37cdbd0242386.pdf
2015-12-22
93
108
داعش
تروریسم
آثار تاریخی
سوریه
عراق
حقوق بین الملل
سید عادل
حیدری
lawyerheidari@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری حقوق بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل متن و فرامتن فتوای مقام معظم رهبری در تحریم سلاح کشتار جمعی
فقه پویای اسلامی با نظرداشت نظام معرفتی برخاسته از دین، قادر است برای زندگی معاصر احکام عقلانی داده و میان "اصالت و معاصرت" وفاق افکند. از این رو، فقها می توانند، نخست؛ مسائل و موضوعات اجتماعی را تفسیر و تحلیل و سپس با استفاده از منابع فقهی پاسخی درخور تهیه کنند. در این مسیر از عقل و نقل بهره معتدلانه و نه افراطی و نه تفریطی برده می شود؛ چراکه تفسیر متحجرانه از دین و تبیین راکد و سنگواره؛ یکی از آثار ناگوار و تلخ نگاه تفریطی به عقل شمرده می شود. انسان امروز با مفهوم و موضوع "سلاحهای کشتار جمعی" مواجه بوده که در این زمینه بحث از چیستی و چرایی نظریه فقهی- حقوقی رهبر انقلاب در تحریم "تولید، تکثیر، انباشت و استفاده" از سلاحهای کشتار جمعی به منظور مصونیت بخشیدن ابنای بشر از بلای بزرگ این پدیده دهشتناک است؛ چه آنکه پس از استناد باراک اوباما به این فتوا و تصویب ایده "جهان علیه خشونت و افراط گرایی" دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، ضرورتی دوچندان یافته است. جستار حاضر تلاشی است برای مفهوم سازی مطالعات جهان شناختی و انسان شناختی اسلامی که به چهار سوال بنیادین درباره ی زمینه ها و ضرورت های عینی ارائه چنین موضوعی؛ نکات مهم حقوقی بین المللی؛ تعهدات ملی، منطقه ای و جهانی این فتوا و فرصت های فراروی فعالان ضدخشونت و ضدسلاحهای کشتار جمعی در سراسر جهان پرداخته و اینکه چگونه می توان از این فرصت برای ایجاد امنیت و همبستگی در گستره ی جهانی بهره گرفت؟
https://www.culturalrelation.ir/article_35382_808bc1b4d174dddb0a5d0f14b6e234b0.pdf
2015-12-22
109
132
فتوا
سلاحهای کشتار جمعی
متن و فرامتن
زمان و مکان در صدور فتاوا
نظریه فقهی حقوقی اسلامی
بهمن
اکبری
bakbari@gmail.com
1
رایزن فرهنگی پیشین ایران در عمان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش سازمانهای فرهنگی در تأمین صلح جهانی مطالعة موردی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سال 1374 بهمنظور ایجاد تمرکز و هماهنگی در فعالیتهای فرهنگی خارج از کشور تشکیل شد. اهداف این سازمان را میتوان گسترش فرهنگ اسلامی ـ ایرانی در سطح جهان و توسعة مناسبات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها بیان کرد. از سوی دیگر، امروزه شاهد بروز خشونتها، منازعات، و جنگهای متعدد ازجمله منازعات فرقهای ـ مذهبی در نظام بینالملل هستیم. برخی معتقدند که با تأکید بر نقش فرهنگ در روابط بینالملل و توسعة ارتباطات فرهنگی بینالمللی میتوان به مهار خشونتها و منازعات نایل آمد. از همین رو، نقش سازمانهایی همچون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، که ماهیت اهداف و وظایف آنها را فعالیتهای فرهنگی تشکیل میدهد، در رفع زمینههای خشونت و منازعه، بهویژه منازعات فرقهای ـ مذهبی در خاورمیانه برجسته میشود. سؤال اصلی مقالة حاضر این است که نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تأمین صلح و امنیت چیست؟ بررسیها حاکی از آن است که این سازمان میتواند کارکردهایی مانند فعالیت در زمینة گفتوگوی ادیان، گفتوگوی تمدنها، و تقریب مذاهب اسلامی داشته باشد. مبنای نظری مقاله بر اساس آرای جی. ام. مایکل و کنفرانس جهانی سیاستهای فرهنگی یونسکو (1982) است. روش تحقیق مقاله توصیفی ـ تحلیلی است و اطلاعات به روش کتابخانهای گردآوری شده است.
https://www.culturalrelation.ir/article_22093_24bd93cc99fa72aa8f9837571497c768.pdf
2016-12-01
131
151
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
روابط فرهنگی بینالمللی
صلح و ثبات
عنایتالله
یزدانی
1
دانشیار روابط بینالملل،گروه علوم سیاسی، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
محبوبه
فرهنگ
2
دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بینالملل، گروه علوم سیاسی، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
AUTHOR